Consumentenbond wil gratis XP voor Vista-klagers

De klachten over Windows Vista stroomden binnen nadat de Consumentenbond zes weken terug een meldpunt opende. Inmiddels heeft de bond 5200 klachten ontvangen en is het meldpunt gesloten. Nu de balans is opgemaakt, is er volgens de consumentenwaakhond voor Microsoft geen ontkomen meer aan. ‘Voor de grote hoeveelheid klachten kan Microsoft zijn ogen niet sluiten. Het bedrijf moet zijn verantwoordelijkheid nemen’, aldus de Consumentenbond in een verklaring.

‘Wij gaan een downgrade eisen’, zegt Ewald van Kouwen, woordvoerder van de Consumentenbond tegenover Tweakers.net. ‘Microsoft moet kopers helpen hun problemen met Vista op te lossen. Als een klager geen zin heeft om problemen op te lossen en gewoon terug naar XP wil, dan moet Microsoft ook daarbij helpen. Dat wordt de insteek van ons gesprek. Dit doen ze in sommige zakelijke situaties al, waarmee ze de problemen dus eigenlijk al erkennen.’

Microsoft zegt blij te zijn dat er eindelijk een afspraak met de Consumentenbond is gemaakt. ‘We proberen al sinds de zomer een afspraak met ze te maken om om tafel te gaan zitten’, aldus een zegsvrouw van Microsoft. ‘We willen eerst graag horen wat de Consumentenbond heeft te zeggen. Voor die tijd willen we geen discussie via de media voeren.’

De Consumentenbond pleit ervoor dat Microsoft gebruikers bij wie Vista niet goed werkt, de mogelijkheid biedt om gratis over te stappen naar Windows XP. Microsoft zou hier volgens de bond echter niets van willen weten. Wel vindt er binnenkort nog overleg plaats tussen de directies van Microsoft en de Consumentenbond.

Begin deze maand stond de klachtenteller van de Consumentenbond nog op 4200. In net geen drie weken tijd is dit aantal dus met duizend klachten gestegen. Veel van de klachten gaan over niet goed functionerende programma’s, hardware en randapparatuur. Ook klagen veel mensen over de snelheid waarmee Vista opstart en programma’s opent. Microsoft kon overigens melden dat er in Nederland ongeveer een miljoen Vista-gebruikers zouden zijn. Iets meer dan vijf promille daarvan zou dus bij de Consumentenbond geklaagd hebben.

Nieuws

Cybersecurity verschuift naar AI-agents: waarom je datadeling standaard moet uitzetten

AI verandert snel van slimme assistent naar digitale collega. Waar organisaties eerst experimenteerden met losse prompts en tekstgeneratie, komen AI-agents...

Lees meer

Nieuws

Waarom ICTloket.nl kiest voor Maastricht en Maastricht-Airport als internationale hub voor online marketing en digitale strategie

Zuid-Limburg is al eeuwenlang een regio van verbinding. Niet alleen tussen mensen en culturen, maar ook tussen landen, kennisinstellingen, ondernemers...

Lees meer

Nieuws

ICTloket Motorsport-logo vermeld bij standhouders in 4WD Magazine No. 6 – 2026

ICTloket Motorsport is opnieuw zichtbaar in de wereld van offroad, techniek en outdoorbeleving. In 4WD Magazine No. 6 – 2026,...

Lees meer
Consumentenbond wil gratis XP voor Vista-klagers

Zullen we samen jouw ideeën tot leven brengen?

Ik maak graag vrijblijvend kennis om mee te denken over jouw plannen. Met mijn ervaring en netwerk help ik je om ideeën om te zetten in concrete en succesvolle resultaten.