Intel steekt 5 miljard in chipfabriek VS

Maastricht 21-02-2011, Intel investeert 5 miljard dollar in de bouw van een nieuwe chipfabriek in de staat Arizona (VS). Topman Paul Otellini heeft dat bekendgemaakt tijdens een bezoek van de Amerikaanse president Barack Obama aan de vestiging van Intel in Hillsboro in de staat Oregon.

De bouw van de nieuwe fabriek in Chandler, Arizona begint medio dit jaar. Hij moet in 2013 klaar zijn. Zelfs voor deze fabriek heedft Intel een codenaam bedacht: D1X. Maar na de oplevering zal hij als Fab 42 door het leven gaan.

Eerste fabriek ter wereld voor 14-nanometerchips
De nieuwe vestiging van Intel moet de "meest geavanceerde chipfabriek" ter wereld worden. Intel is van plan in Fab 42 als eerste chipmaker ter wereld microprocessors met een spoorbreedte van 14 nanometer te maken. De stofvrije 'cleanroom' krijgt een oppervlakte van 4 (Amerikaanse) voetbalvelden.

Op dit moment is 32 nanometer bij Intel het geavanceerdste productieproces. In december van dit jaar verwacht de chipgigant de overstap naar 22 nanometer in zijn fabrieken in Oregon enArizona te kunnen afronden.

Intel investeert tegen de stroom in
In oktober maakte Intel al plannen bekend om de komende paar jaar 6 tot 8 miljard dollar extra te investeren in de productie van de nieuwste generatie chips. Tijdens de economische recessie van de laatste paar jaar is Intel gewoontegetrouw doorgegaan met 'anticyclisch' investeren in zijn productiecapaciteit. Zo kondigde het bedrijf begin 2009 aan zijn bestaande fabrieken in Arizona en New Mexico voor 7 miljard dollar op te waarderen naar de laatste stand der techniek.

Intel produceert al sinds 1980 halfgeleiders in Chandler. Er werken nu 9700 mensen, onder meer in twee fabrieken (Fab 12 en Fab 32) en in een centrum voor productontwerp en -ontwikkeling. Daarmee is het na Hillsboro in omvang de tweede vestiging van Intel in de Verenigde Staten. In totaal werken bij Intel wereldwijd 82.500 mensen, waarvan circa 45.000 in de Verenigde Staten.

CEO Otellini benoemd tot adviseur van Barack Obama
Paul Otellini werd vrijdag benoemd tot adviseur van de Amerikaanse president. Otellini zal deel gaan uitmaken van een speciale raad die Obama moet gaan adviseren over het versterken van de arbeidsmarkt en innovatie van de economie.

Otellini wordt lid van de presidentiële Raad voor Banen en Concurrentievermogen, die in januari is opgezet. Het adviesorgaan wordt geleid door Jeffrey Immelt, de topman van industrieconcern General Electric. Namen van andere leden van de Raad worden de komende weken bekendgemaakt, aldus het Witte Huis.

 

Bron: Headliner.nl, Automatiseringgids.nl.

Nieuws

Gespreksgestuurde verkenning en uitgelichte antwoorden met AI: online vindbaarheid krijgt een nieuwe betekenis

Online zoeken verandert snel. Mensen typen niet meer alleen korte zoekwoorden in Google. Ze stellen complete vragen aan zoekmachines, ChatGPT...

Lees meer

Nieuws

Cybersecurity verschuift naar AI-agents: waarom je datadeling standaard moet uitzetten

AI verandert snel van slimme assistent naar digitale collega. Waar organisaties eerst experimenteerden met losse prompts en tekstgeneratie, komen AI-agents...

Lees meer

Nieuws

Waarom ICTloket.nl kiest voor Maastricht en Maastricht-Airport als internationale hub voor online marketing en digitale strategie

Zuid-Limburg is al eeuwenlang een regio van verbinding. Niet alleen tussen mensen en culturen, maar ook tussen landen, kennisinstellingen, ondernemers...

Lees meer
Intel steekt 5 miljard in chipfabriek VS

Zullen we samen jouw ideeën tot leven brengen?

Ik maak graag vrijblijvend kennis om mee te denken over jouw plannen. Met mijn ervaring en netwerk help ik je om ideeën om te zetten in concrete en succesvolle resultaten.