Rechter stelt verkeersgegevens veilig

Een Nederlandse ex-werknemer moet van de rechter zijn provider de opdracht geven om zijn verkeersgegevens in bewaring te geven bij een notaris. Dit kan in strijd zijn met de wet.

De ex-werknemer werd in maart 2010 door een niet nader genoemd bedrijf op staande voet ontslagen omdat hij computervredebreuk zou hebben gepleegd. Hij hield zich bezig met sales en aftersales, en zou volgens zijn voormalig werkgever honderden malen de mailaccounts van salescollega’s hebben gecheckt. Daarnaast zou hij een privé hotmailaccount hebben bekeken van een van de werknemers van het bedrijf.

De werknemer spreekt dit tegen. Hij stelt dat het normaal was om mailaccounts van collega’s in de gaten te houden, omdat het bij sales-activiteiten belangrijk is om snel te kunnen inspelen op mogelijke deals. Daarom heeft hij naar eigen zeggen wekelijks tientallen keren ingelogd op mailadressen van collega’s. Het bedrijf bevestigt dat dit een redelijk normale gang van zaken is, maar vindt het gebruik van die andere mailaccounts buitenproportioneel.

Bewaren door notaris

De werknemer beweert echter dat de logfiles van het bedrijf zijn gemanipuleerd en daarom is het moeilijk om ze te gebruiken als bewijs. Omdat er ook veelvuldig zou zijn ingelogd op de accounts vanaf het huisadres van de gedaagde, besloot de rechter daarop dat hij zijn provider schriftelijk moet verzoeken de gegevens over een bepaalde periode in bewaring te geven bij een notaris.

Dit gebeurt omdat de gegevens in principe maar een jaar worden opgeslagen door de provider. En onderzoek kan “wegens capaciteitsgebrek” niet op korte termijn (voor mei 2011) worden uitgevoerd, vandaar dat de gegevens in bewaring worden gegeven bij een notaris, zodat er later nog naar terug kan worden gegrepen en de ex-werknemer eventueel alsnog kan worden vervolgd.

Mogelijk in strijd met de wet

Internetjurist Arnoud Engelfriet stelt dat deze gang van zaken lijkt te botsen met de Telecomwet, die volgens hem “geen ruimte biedt voor afgifte aan wie dan ook behalve de bevoegde instanties”. En dat is een notaris niet. “Aan de andere kant, ik snap het wel: je wilt ook niet dat bewijs verloren gaat, en doordat het bij een notaris ligt, is de kans op misbruik denk ik verwaarloosbaar”, aldus Engelfriet.

Bron: Webwereld.nl

Nieuws

Cybersecurity verschuift naar AI-agents: waarom je datadeling standaard moet uitzetten

AI verandert snel van slimme assistent naar digitale collega. Waar organisaties eerst experimenteerden met losse prompts en tekstgeneratie, komen AI-agents...

Lees meer

Nieuws

Waarom ICTloket.nl kiest voor Maastricht en Maastricht-Airport als internationale hub voor online marketing en digitale strategie

Zuid-Limburg is al eeuwenlang een regio van verbinding. Niet alleen tussen mensen en culturen, maar ook tussen landen, kennisinstellingen, ondernemers...

Lees meer

Nieuws

ICTloket Motorsport-logo vermeld bij standhouders in 4WD Magazine No. 6 – 2026

ICTloket Motorsport is opnieuw zichtbaar in de wereld van offroad, techniek en outdoorbeleving. In 4WD Magazine No. 6 – 2026,...

Lees meer
Rechter stelt verkeersgegevens veilig

Zullen we samen jouw ideeën tot leven brengen?

Ik maak graag vrijblijvend kennis om mee te denken over jouw plannen. Met mijn ervaring en netwerk help ik je om ideeën om te zetten in concrete en succesvolle resultaten.