Google geeft snelle sites voorrang in ranking

Het zoekalgoritme van Google weegt sinds vrijdag ook de snelheid van een website mee. Een trage site komt dus lager in de zoekresultaten te staan.

De Engelstalige zoekmachine van Google (google.com) houdt sinds vrijdag rekening met de laadtijd van websites. Bij een deel van de zoekopdrachten maken sites die snel laden een grotere kans op een hoge ranking. Volgens Google is dat het geval bij circa 1 procent van de zoekopdrachten.

De toevoeging van de factor snelheid aan het zoekalgoritme moet leiden tot meer tevreden gebruikers, meldt Google. Uit eigen onderzoek van de zoekreus blijkt dat internetgebruikers minder tijd besteden op trage sites. Overigens speelt sitesnelheid vergeleken met relevantie maar een marginale rol in het opmaken van de siteranking.

Scripts en afbeeldingen
De snelheid van een site kan van diverse factoren afhangen. Bijvoorbeeld de afstand van de hostingserver tot de eindgebruiker en het gebruik van scripts en afbeeldingen op de site. Zonder het snelheidsalgoritme precies weg te geven, verwijst Google naar tips om de laadtijd te verbeteren.

Niet alle webmasters zijn blij met het aangepaste algoritme, blijkt uit de comments onder de Google-blogpost. “Wat betekent dit voor sites met een hoop foto’s of andere elementen die lang moet laden? En wat betekent dit voor sites die advertenties draaien? Die doen er duidelijk langer over dan een simpele site met alleen HTML.”

Analytics
Een andere commenter vraagt zich af of webmasters met Google Analytics, dat sites ook langzamer maakt, hierdoor ook hun huidige posities verliezen in de ranking. “Dat zou de ultieme ironie zijn.”

Bron:
www.webwereld.nl

Aaron Mulder
ICTloket.nl
13/04/2010; 09:00