Groot beeldscherm is goed, maar niet te groot

Het is een bekend feit dat werken met meer dan één beeldscherm een gunstig effect heeft op de productiviteit van een werknemer. James Anderson, professor communicatie aan de University of Utah heeft echter ontdekt dat het werken met één groot beeldscherm meer productiviteit oplevert dan het werken met meerdere kleine beeldschermen.

Het onderzoek van de professor is een vervolg op een onderzoek dat in 2003 werd uitgevoerd. Er werd toen bekeken hoe lang het een gemiddeld persoon kostte om een Word-document of spreadsheet te bewerken met behulp van één beeldscherm en vervolgens met twee beeldschermen. Anderson voerde dezelfde test uit, maar liet de proefpersonen ditmaal werken met twee beeldschermen van 20 inch, één beeldscherm van 24 inch en een beeldscherm van 26 inch.

De personen die werkten met een scherm van 20 inch, zagen hun productiviteit met 44 procent toenemen op het gebied van tekstverwerking en 29 procent tijdens het werken met spreadsheets, ten opzichte van een beeldscherm van 18 inch. Diezelfde prestaties verbeterden met 52 procent op het gebied van tekst en 26 procent met spreadsheets, toen er een beeldscherm van 24 inch werd gebruikt.

Je zou verwachten dat dergelijke prestaties blijven toenemen bij het vergroten van de beeldscherm. Anderson’s onderzoek wees echter uit dat dit niet het geval is. Toen hij de personen namelijk een beeldscherm van 26 inch voorschotelde, namen de prestaties op het gebied van spreadsheets niet toe, maar juist af.

Volgens de onderzoeker is dit eenvoudig te verklaren: “Als je meer vensters hebt open staan, heb je ook meer ruimte op je bureaublad, en meer gegevens die je kunt verwerken, dat is logisch. Maar er is een punt waarop meer ruimte niet resulteert in meer prestaties. Ik denk dat dit komt door de tijd die je nodig hebt om de werkomgeving te beheren. Des te meer vensters je op het beeld kunt toveren, hoe meer tijd je kwijt bent om deze te beheren. Bij een 26 inch beeldscherm gaat de tijdwinst op het gebied van productiviteit verloren door de tijd die nodig is om de werkomgeving te beheren.”

Volgens Anderson is de meest ideale situatie voor een werknemer daarom een situatie waarbij er één beeldscherm is van 24 inch, of twee beeldschermen van 20 inch: “De slechtste werkomgeving is er eentje met slechts één beeldscherm van 17 inch. Als Amerikaanse bedrijven al hun 17 inch beeldschermen zouden vervangen, dan zou er landelijk een gigantische toename in productiviteit ontstaan”. Volgens de onderzoeker zijn er nog zo’n 19 miljoen 17-inch schermen in omloop bij Amerikaanse bedrijven.

Het onderzoek werd gesponsord door computerfabrikant NEC, maar Anderson benadrukt dat dit het onderzoek niet heeft gestuurd: “Het enige dat NEC heeft gedaan is geld geven, zij hebben zich niet bemoeid met het onderzoek.”

Nieuws

Gespreksgestuurde verkenning en uitgelichte antwoorden met AI: online vindbaarheid krijgt een nieuwe betekenis

Online zoeken verandert snel. Mensen typen niet meer alleen korte zoekwoorden in Google. Ze stellen complete vragen aan zoekmachines, ChatGPT...

Lees meer

Nieuws

Cybersecurity verschuift naar AI-agents: waarom je datadeling standaard moet uitzetten

AI verandert snel van slimme assistent naar digitale collega. Waar organisaties eerst experimenteerden met losse prompts en tekstgeneratie, komen AI-agents...

Lees meer

Nieuws

Waarom ICTloket.nl kiest voor Maastricht en Maastricht-Airport als internationale hub voor online marketing en digitale strategie

Zuid-Limburg is al eeuwenlang een regio van verbinding. Niet alleen tussen mensen en culturen, maar ook tussen landen, kennisinstellingen, ondernemers...

Lees meer
Groot beeldscherm is goed, maar niet te groot

Zullen we samen jouw ideeën tot leven brengen?

Ik maak graag vrijblijvend kennis om mee te denken over jouw plannen. Met mijn ervaring en netwerk help ik je om ideeën om te zetten in concrete en succesvolle resultaten.