Automatische straffen voor over geoptimaliseerde websites

20-03-2012. Vaak komen wij over geoptimaliseerde websites tegen waarin bijvoorbeeld alle plaatsnamen als zoekwoorden zijn vermeld, zichtbaar in de website als tekst, maar niet relevant ten opzichte van bijvoorbeeld de tekst. Koppelingen tussen plaatsnamen en zoekwoorden zullen wij dan ook nooit adviseren op die manier. Dat werkt immers anders. Er zijn de laatste dagen diverse artikels over geschreven en zodoende dit bericht met toevoegingen van Aaron Mulder, directeur ICTloket.nl. Google gaat nu ook sterk SEO-gebruik door websites afstraffen. Sites die te veel zijn geoptimaliseerd voor doorzoekbaarheid komen lager in de zoekresultaten. Echte content, ja lees het goed, echte content maakt de dienst uit. 

Google herziet zijn weging van sites en past de weergaven van zoekresultaten daarop aan. Sites die te veel aan SEO (search engine optimization) doen, worden daarvoor op de vingers getikt. Volgens Google vervuilen de 'overgeoptimaliseerde' sites de resultaten die Google-gebruikers krijgen voorgeschoteld. Zoekmachine marketing is een professioneel vak en wij (ICTloket) komen vaak adviseurs of hobbyisten tegen die denken door een snelle win van het melden van bijvoorbeeld veel zoekwoorden resultaten zullen behalen.

Google werkt al enkele maanden stilletjes aan deze aanpassing voor zijn crawler GoogleBot. Volgens Cutts gaat dit over enkele maanden of zelfs weken al live. Professioneel geoptimaliseerde websites hoeven zich volgens mij (Aaron Mulder ICTloket) geen zorgen te maken. Op zich is dit overigens niet echt iets nieuws, Google heeft immers in het verleden al strafpunten uitgedeeld aan diverse websites die zich hiermee bezig hielden. Wij verwachten dat het grote verschil nu meer in de automatisering zit. 

Bron: diverse zoals webwereld, Google en ICTloket

Aaron Mulder
ICTloket.nl
20/03/2012; 09:44