Klantenpiramide Curry

Binnen deze kennisbank categorie kunt u:

De klantenpiramide is een manier om de klanten te segmenteren. De klanten worden gesegmenteerd op basis van de omzet die zij genereren. De belangrijkste klanten worden bovenin de piramide geplaatst. Dit zijn 20% van het aantal klanten en genereren 80% van de omzet (80/20 regel). Vaak ligt de focus op de 20% in de top van de piramide maar het is belangrijker om te focussen op de 80% klanten. De doelstelling moet zodoende ook zijn om zoveel mogelijk klanten uit het onderste segment (80%) in het bovenste segment (20%) te krijgen.

Met de matrix kan een onderneming haar budgetten en inspanningen aanpassen op de verschillende segmenten klanten. Tijdens het opstellen en gebruiken van de matrix zal de onderneming rekening moeten houden met de volgende punten:

  • Het model gaat uit van de omzet en niet van de winstgevendheid, zo kan het voorkomen dat een klant met een kleine omzet een veel hogere winstgevendheid heeft dan een klant met een grote omzet en weinig winst.
  • Nieuwe klanten vergaren kost veel meer dan bestaande klanten behouden. Er moet ook rekening mee worden gehouden dat bestaande klanten de continuïteit in stand houden.
  • Klanteninformatie moet worden geanalyseerd om te kijken of er klanten uit het onderste segment naar het bovenste segment kunnen groeien.

     

    Klantenpiramide

    Klantenpiramide Curry


Gebruikers die hebben bijgedragen aan deze kennisbank pagina:
"Artificial Intelligence, Blockchain, Big Data, Apps, Social Media en diverse andere disruptieve technologieën kunnen mogelijkheden voor groei en maatschappelijke meerwaarde creëren", aldus Aaron Mulder (directeur ICTloket.nl).
ICTLoket Blockchain
  • ICTloket.nl | Online Marketing, Projectmanagement en Digitale transformatie | Gecertificeerd AdWords-professional
  • | ©2025 ICTloket.nl     Privacy Statement
  • 2.500,6.000,30.000