Een bedrijf produceert aan de hand van grondstoffen, hulpstoffen en halffabricaten. Hierdoor krijgt een bedrijf automatisch een eigen plaats in de bedrijfskolom. Een fabrikant van bier zal bijvoorbeeld na de producenten van hop en mout een plaatsje binnen de bedrijfskolom krijgen. Vanuit de plaats in de bedrijfskolom zal de onderneming vast moeten stellen welke krachten er optreden en hoe de besluitvorming van de onderneming moet zijn.
Er zijn twee verschillende krachten m.b.t. de machtspositie van een onderneming in een bedrijfskolom. We hebben te maken met verticale integratie en horizontale integratie in de bedrijfskolom.
Verticale integratie
Verticale integratie heeft twee onderdelen, voorwaartse integratie en achterwaartse integratie.
- Voorwaartse integratie heeft te maken met het overnemen van een afnemer. Zo kan een betere afzetpositie gecreëerd worden.
- Achterwaartse integratie heeft te maken met het overnemen van een leverancier. Op deze manier worden grondstoffen en halffabricaten veiliggesteld.
Horizontale integratie
Dit bestaat uit de onderdelen marktintegratie en productintegratie.
- Marktintegratie is het vergroten van de markt om zodoende goedkoper te kunnen produceren.
- Productintegratie is het vergroten van het assortiment. Op deze manier wordt automatisch een grote afzet gehaald bij de afnemers.
Bij dit model is ook de besluitvorming van belang. Hierbij wordt zichtbaar wie, wanneer en op welke manier er beslissingen worden gemaakt voor aankopen van producten of diensten. Met doelgerichte marketing- en verkoopactiviteiten is het dan mogelijk om meer omzet te creëren.
Confrontatiematrix
Gebruikers die hebben bijgedragen aan deze kennisbank pagina: