Verslag en Foto’s Workshop Internet Management

Verslag workshop 1 november 2005

Op dinsdag 1 november was er een workshop georganiseerd door het ICTloket i.s.m. IC3-Group en i-Minded. De onderwerpen die aan bod kwamen waren:
• Content Management Systemen & Internet Portals
• Bezoekersaantallen generen (zoekmachine marketing)
• Rechtsgeldige digitale handtekening.







Dit was de 3e workshop die door het ICTloket georganiseerd was en veel bedrijven hadden zich aangemeld voor deze gratis workshop. Uiteindelijk was er een opkomst van ongeveer 45 deelnemers, dus een volle zaal. De deelnemers werden welkom geheten door Aaron Mulder, projectleider / directeur van het ICTloket.

Enterprise Content Management Systemen 
De heer Bart van Gruisen van IC3-Group/ Detacom startte als eerste spreker met het onderwerp Enterprise Content Management Systemen.
Hij vertelde waarom Content Management zo belangrijk is namelijk; door de grote hoeveelheid ongestructureerde informatie binnen organisaties. Content Management voorziet in het kunnen beheren van alle content binnen een organisatie vanaf het moment van creatie tot het moment van archivering en vernietiging. Hij noemde de verschillende toepassings-gebieden met voorbeelden.

• De markt
• Smartsite: het product en de oplossing voor enterprise content management
• Selectie en implementatie

Internet portals
De tweede spreker was de heer Roger Koll van i-Minded en hij vertelde over content management en internet portal sites. Hij vertelde waar i-Minded zich als bedrijf precies mee bezighoudt en dat is het ontwikkelen van content management systeem (i-CMS), interactieve elementen / applicaties, intranet / extranet, maatwerk ontwikkeling en web-based kantoorautomatisering. Voorbeelden van hun werkzaamheden zijn, de site van Roda JC en Provincie Limburg en natuurlijk de site van het ICTloket.







Hij maakte duidelijk hoe belangrijk interactieve elementen zijn op een internetsite en wat deze precies kunnen inhouden. Als voorbeeld de internetsite van ICTloket met interactieve elementen namelijk: de vraagbaak, een uitgebreide discussie forum, sponsoren / banners, fasemodel (maatwerk), scan module (maatwerk) en een login module. Door gebruik te maken van interactieve elementen worden de gebruikers en hun interesses ‘bekend’ waardoor makkelijk een bestand kan worden opgebouwd aan de hand van deze interesses. Daardoor is er een meer gepersonaliseerde informatievoorziening (op interesse gebaseerde marketing). Dhr. Koll vertelde waar aandacht besteed moet worden en wat een portal goed maakt namelijk; veel bezoekers.

Vervolgens was er een korte pauze met broodjes en koffie voor de deelnemers en sprekers om met de andere bedrijven kennis te maken en alle informatie te laten bezinken.







Bezoekersaantallen generen (zoekmachine Marketing)
Na de pauze vertelde de heer Aaron Mulder en de heer Tom Essers over zoekmachine marketing. Allereerst vertelde Aaron Mulder over hoe je bezoekersaantallen kunt genereren en zoekmachine marketing. Duidelijk werd dat hij veel ervaring heeft op dit gebied. Wat de deelnemers natuurlijk graag wilde weten was hoe ze bovenaan kunnen komen te staan bij zoekmachine marketing zoals bijv. Google. Allereerst moet men ervoor zorgen dat de titel, omschrijving en de zoekwoorden zijn ingegeven in broncode/metatags van de website. Op de homepage van ICTloket is een link naar de zoekmachine marketing scan te vinden, waar de deelnemers een aantal gegevens kunnen invullen waardoor ze bij een vervolgworkshop advies kunnen krijgen, dit in samenwerking met Nexwork (www.nexwork.nl).
Daarnaast dienen ze ervoor te zorgen dat de webpagina’s en teksten zoekmachine marketing technisch optimaal zijn, dat ze de juiste domeinnaam gebruiken, gebruik maken van gratis advertentieruimte en het plaatsen van links op het internet zoals op startpagina’s (www.startpagina.nl / www.ict.pagina.nl).







De heer Mulder verteld hoe bezoekersaantallen gegenereerd kunnen worden. Door het afwisselen van het aanbod van de banners (www.gratiz.nl), door te zorgen voor een bewegend beeld/animatie, door de banner op een opvallende plek te plaatsen.
Verder werd verteld over het verschil van online betaald en gratis adverteren.
Voorbeelden Google AdWords, aanmelden bij zoekmachines, marktplaatsen/veilingen (www.ebay.nl / www.marktplaats.nl / www.speurders.nl)

De heer Tom Essers, content manager van ICTloket, ging verder met te vertellen over het CPC (Cost Per Click). Hierbij moet betaald worden als er op de advertentie wordt geklikt. Hij gebruikte als voorbeeld online betaald adverteren via Google Adwords. Allereerst moet de doelgroep afgebakend worden, de advertentie gemaakt worden, de zoekwoorden invullen, de prijzen opgeven en een Gmail account aanmaken. Hierna wordt een bevestiging- en activeringsmail ontvangen. Duidelijk werd dat er bij een hogere CPC, een hogere positie werd behaald.

Er kwamen een aantal vragen uit het publiek over het onderzoek naar de effectiviteit, of de consument Google.nl meer als Google AdWords bezoekt, hoe pop-ups worden ervaren,
hoe meer bezoekers gecreëerd kunnen worden en hoe de controle is als betalende adverteerder. Het online betaald adverteren werd over het algemeen niet als positief ervaren. Er kwam een opmerking naar voren over het moeten betalen als de concurrentie op je advertentie klikt.

Digitale handtekening
Vervolgens was de laatste spreker aan het woord namelijk de heer René Vaessen van IC3-Group/ ESG met het onderwerp digitale handtekening. Hij begon te vertellen over de betrouwbaarheid van communicatie over internet en communicatie over het internet bleek niet echt betrouwbaar te zijn. De oplossing is een digitale handtekening, met als doel; afsluiting, waardetoekenning, identificatie en is moeilijker te vervalsen. Hij vertelde over wetgeving, de wet elektronische handtekening, de soorten handtekeningen. Als voorbeeld werd de Smartcard met certificaat genoemd voor persoonlijke registratie en overdracht van het medium. De heer René Vaessen noemde voordelen, de toepassingsmogelijkheden en de taak van ESG.







Er was veel respons op dit onderwerp. De deelnemers van de workshop stelden verschillende vragen.

Na de presentaties hadden de deelnemers de mogelijkheid om vragen te stellen en werden ze vervolgens bedankt voor hun komst.
De deelnemers leken enthousiast over deze workshop. Met veel interesse luisterden ze naar de sprekers en maakten ze goed gebruik van de mogelijkheid om vragen stellen. Hopelijk zien we ze terug bij de volgende workshop.


Klik hier voor de foto’s.

LinkedInTwitterGoogle+Facebook
Project
management
Online
marketing
Search engine
optimization
Search engine
advertising
Social media
marketing
Web
analytics
  • ICTloket.nl | Netwerkevenementen, Online Marketing en Projectmanagement
  • | ©2017 ICTloket.nl     Privacy Statement