Twitter met je klanten

Een beetje ondernemer twittert tegenwoordig.

Tijdens een bijeenkomst in de grotten van Geulhem heeft het ICT-loket de zaken mensen uit het Heuvelland ingewijd in de geheimen van dat snelle communicatie systeem.

Internet heeft de wereld in ijltempo verandert. Keek je vroeger in de Gouden Gids voor een leuk vakantieadresje in Zuid Limburg, tegenwoordig boek je van tevoren via het world wide web een hotelkamer naar keuze. Wie geen eigen site heeft, kan het gevoeglijk schudden.

De meeste hotels in het Heuvelland beseffen dat en hebben een mooie website laten bouwen. Maar dat is anno 2009 allang geen garantie meer voor een vol hotel, waarschuwt Mark Eurlings, directeur van marketingbedrijf Opmax in Linne: Mensen die op internet zoeken naar een hotel moeten jouw site vinden. En dus moet je zorgen dat je bij zoekmachines als Google bovenaan staat.

De vraag is natuurlijk hoe je bij Google op een komt te staan. Zo’n 175 ondernemers uit Zuid Limburg zijn gisteravond naar Geulhem gekomen om zich op dat punt te laten bijpraten door ICT-loket, het advies orgaan dat de zakenwereld wegwijs probeert te maken in de wereld van internet en nieuwe media, de overweldigende opkomst geef wel aan hoe dit onderwerp ook hier in Zuid Limburg leeft, constateert directeur Aaron Mulder van ICT-loket tevreden.

Eurlings geeft de ondernemers in La Caverne de Geulhem alvast een gouden tip mee: Twitter! Koppel je website aan social media als Twitter, Facebook of Hyves, legt hij uit, en je krijgt bijna automatisch zoveel links naar je site dat die in de rangschikking van grote zoekmachines prompt naar boven schiet Twitteren is hot, legt Guido Wintjens van het internet bedrijf Ivengi in Maastricht uit. Hij doet het zelf ook: als ik bij een klant zit te wachten tot ik aan de beurt ben pak ik mijn gsm en stuur ik snel nog even een berichtje rond. Op die manier hou ik voortdurend contact met de mensen die in mijn twittergroep zitten en mij op die manier volgen. Het voordeel van Twitteren is volgens Wintjes dat je met een bericht een tweet, in internettaal meteen een grote groep mensen bereikt. Bovendien zijn al die social media met elkaar verbonden, legt hij uit, waardoor zo’n tweet meteen de hele wereld over gaat. Waarmee meteen ook de link naar de eigen commerciële website de aardbol over vliegt.

Het biedt slimme ondernemers een uitgelezen kans om hun bedrijf op een eigentijdse wijze te presenteren, heeft Geert Fekkers van La Carverne de Geulhem inmiddels ontdekt. Hij laat de collega ondernemers een promotiefilmpje zien dat hij op Youtube heeft gezet: het filmpje is inmiddels vijftienduizend keer bekeken.

Het belang daarvan moet niet onderschat worden, vind Mulder. Want toeristen laten zich vaak door die digitale informatie leiden bij de keuze van bijvoorbeeld een hotel, legt hij uit: Mensen komen in Valkenburg aan, openen op hun gsm een website, zoeken een leuk hotel uit, lezen wellicht nog wat revieuws van mensen die er geweest zijn, bekijken mogelijk nog een filmpje op Youtube, en beslissen dan welk hotel ze nemen. Eurlings drukt de horeca ondernemers op hun hart om de online beoordeling van eerdere gasten ook zelf goed door te lezen, want die bevatten vaak een schat aan informatie over hun eigen bedrijf, onderstreept hij. Als je weet wat je gasten niet goed vinden aan je bedrijf, dan kun je daar op in spelen en je zaak net op die punten aanpassen. Ik zou zeggen: doe daar uw voordeel mee.

Het is tijd voor de netwerkborrel. De ondernemers gaan naar de aangrenzende ruimte voor een drankje, een hapje en een praatje met collega ondernemers: He ook hier? Lang niet meer gezien. Hoe gaat het met je? Internetten, e-mailen en twitteren is ontzettend belangrijk, zegt Mulder. Maar dit hoort toch ook nog steeds bij zaken doen. Zeker hier in Zuid Limburg

LinkedInTwitterGoogle+Facebook
Project
management
Online
marketing
Search engine
optimization
Search engine
advertising
Social media
marketing
Web
analytics
  • ICTloket.nl | Netwerkevenementen, Online Marketing en Projectmanagement
  • | ©2017 ICTloket.nl     Privacy Statement