Bron: Dagblad de Limburger







Loket voor kleine bedrijven met computerproblemen

Eric Pelzers- Heerlen- Ondernemers kunnen vanaf volgende maand hun vragen over automatisering gratis voorleggen aan ictloket.nl.


Een initiatief ingegeven door de situatie dat de gemiddelde mkb’er weinig verstand heeft van ict’, zegt projectleider Aaron Mulder.
Limburgse ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (mkb) moeten in deze tijd wel mee met de technologische vernieuwing. Welke ondernemer, groot of klein, kan er nog zonder boekhoudsoftware, om maar iets te noemen. Daarnaast willen steeds meer ondernemers een eigen website. Maar van welke software heeft hij het meeste profijt? En hoe moet hij verder met internetmarketing?


Allemaal vragen waar een mkb-ondernemer regelmatig mee in zijn maag zit. Want daar waar grotere bedrijven vaak een eigen ict-afdeling hebben, moeten mkb’ers het zelf maar zien te verhapstukken.


Het Expertisecentrum ICT in Heerlen, een onderdeel van de Hogeschool Zuyd, heeft daar iets op bedacht en bouwde een website waar alle Limburgse mkb’ers vanaf februari hun problemen op het gebied van automatisering gratis kunnen voorleggen aan een team van deskundigen, ict-docenten én studenten: ictloket.nl.


Projectleider van dat virtuele loket is de 26-jarige Aaron Mulder. ,,Ict is typisch iets waar de gemiddelde mkb’er weinig verstand van heeft’, zegt hij. ,,In de afgelopen jaren zijn veel kleine ondernemers dan ook van een koude kermis thuisgekomen nadat ze in zee gingen met ict-bedrijven. Vaak zaten ze vast aan contracten waar ze niet van af konden of kregen ze iets geleverd waar ze achteraf helemaal niet zo veel aan hadden.’


Daarom geven de medewerkers van het ict-loket niet alleen een antwoord op een automatiseringsprobleem van de ondernemer, maar kunnen ze hem of haar ook wijzen waar ze op moeten letten bij het aangaan van een contract met een ict-bedrijf. In vakjargon wordt dit ook wel contractmanagement genoemd.


Het ict-loket werkt als volgt: een ondernemer met een ict-vraagstuk mailt zijn vraag door aan medewerkers van het loket. Vraag en het antwoord worden in principe op de website ictloket.nl gepubliceerd, zodat ook andere bezoekers van de website er iets van kunnen opsteken. Wanneer het om ingewikkelder materie gaat, kan het probleem worden opgelost door een ict-bedrijf dat door het Expertisecentrum ICT is gecertificeerd. Zeg maar, van een keurmerk is voorzien. Overigens is de dienstverlening dan niet meer gratis.


,,Wij bekijken of de ondernemer die door ons doorverwezen wordt naar een bedrijf ook wel naar tevredenheid geholpen wordt’, zegt projectleider Mulder. Gebeurt dat niet dan wordt de samenwerking verbroken, stelt hij. Het streven van Hogeschool Zuyd, initiatiefnemer van het ict-loket, is dat de ict-studenten een omvangrijker probleem van een mkb-ondernemer óf de oplossing daarvan kunnen coördineren tijdens een stage bij het ict-bedrijf. ,,Zo kunnen de studenten extra praktijkervaring opdoen in een tijd waarin sprake is van krapte op de arbeidsmarkt en daarmee ook de kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven verder verkleinen’, zo stelt Mulder.


Gepubliceerd op vrijdag 21 januari 2005

LinkedInTwitterGoogle+Facebook
Project
management
Online
marketing
Search engine
optimization
Search engine
advertising
Social media
marketing
Web
analytics
  • ICTloket.nl | Netwerkevenementen, Online Marketing en Projectmanagement
  • | ©2017 ICTloket.nl     Privacy Statement