VoIP Netwerkeisen

Binnen deze kennisbank categorie kunt u:
Quality of Service
Zoals aangegeven dient het datanetwerk voor een volledige VoIP toepassing te voldoen aan een aantal specifieke kwaliteitsvoorwaarden. Daarbij gaat het met name om gegarandeerde Quality of Service ( QoS), van het IP netwerk. Bij de doorgifte van datapackets kan het namelijk voorkomen dat de volgorde van ontvangst van deze pakketjes anders is dan de volgorde waarin ze zijn weggestuurd of dat pakketjes ergens onderweg in een buffer blijven hangen. Voor datatransport maakt dit weinig uit, de pakketjes worden uiteindelijk weer samengevoegd tot een geheel en de file wordt in zijn geheel ontvangen, exact zoals hij verstuurd is. Voor spraakverkeer is QoS echter noodzakelijk om zonder vertragingen en dataverlies goede spraakkwaliteit te kunnen bieden. Ook moet de volgorde van ontvangst van de packets bij spraakverkeer gelijk zijn als waarmee deze verstuurd worden.

In het datanetwerk dient het packet-verkeer dus zo te zijn geregeld dat voice –packets altijd voorrang krijgen op data-packets. Ook moet er een minimaal benodigde capaciteit (bandbreedte) worden gereserveerd voor spraak, om te voorkomen dat door datacongestie geen spraakverkeer meer mogelijk is. Voor datanetwerken (LAN en WAN) zijn diverse technieken en protocollen ontwikkeld die deze QoS eis kunnen invullen. QoS wordt echter nog niet door alle datanetwerk componenten gewaarborgd.

Het bedrijfsnetwerk dient een Voice Ready LAN of WAN te zijn. De kwaliteit van een gesprek door middel van VoIP is sterk afhankelijk van de bandbreedte van het netwerk. Net als bij het inladen van Internet-pagina’s en het downloaden van bestanden is er bij VoIP sprake van het binnenhalen van gegevens. Het spreekt dus voor zich dat de verbindingssnelheid (bandbreedte) essentieel is. De bottleneck zit vooral bij de koppeling met het Internet. Met een 56K6 modem of een ISDN lijn is de bandbreedte te beperkt. Een ADSL-, kabel of andere breedbandverbinding werkt beter. Aangezien er bij een gesprek twee partijen betrokken zijn, is het dus ook noodzakelijk dat niet alleen u, maar ook de andere deelnemende persoon voldoende bandbreedte heeft om het gesprek te voeren.

Met VoIP wordt telefonie een applicatie op het IP datanetwerk. VoIP kan op één server tot 2000 gebruikers ondersteunen. Ondernemingen, die actief zijn op het gebied van telecommunicatie, bieden standaardoplossingen en maatwerk aan om VoIP in de bedrijfsvoering te integreren. Het kan dus voor bedrijven interessant zijn om zo’n derde partij in te schakelen. Veelal zult u in eerste instantie te raad gaan bij uw huidige telecommunicatieleverancier. Deze biedt kant-en-klare oplossingen voor de benodigde hard- en software.

LinkedInTwitterGoogle+Facebook

Gebruikers die hebben bijgedragen aan deze kennisbank pagina:
Project
management
Online
marketing
Search engine
optimization
Search engine
advertising
Social media
marketing
Web
analytics
  • ICTloket.nl | Netwerkevenementen, Online Marketing en Projectmanagement
  • | ©2017 ICTloket.nl     Privacy Statement