Benchmarking

Binnen deze kennisbank categorie kunt u:

Benchmarking is een methode die gebruikt wordt om ondernemingen te vergelijken. Hierbij wordt de onderneming vergeleken met de concurrentie maar ook met de behoeften van de afnemers. Op deze manier wordt het mogelijk om vast te stellen wat de kerncompetenties en de kritieke succesfactoren van een onderneming zijn. Tevens worden aan deze succesfactoren scores gekoppeld om hun prestaties te vergelijken.

De volgende stappen zijn essentieel bij benchmarking:

  • Bepaal het toepassingsgebied
    Selecteer welke processen in de onderneming het toepassingsgebied gaan vormen.
  • Bepaal de partners
    Er zijn drie partijen betrokken bij benchmarking: de “best-in-class” concurrent, de onderneming zelf en de afnemer.
  • Stel de prestatie-indicatoren vast
    Bij deze stap worden prestatie-factoren geselecteerd en gebruikt om de onderneming te beoordelen.
  • Erken de verschillen
    Op basis van de verkregen scores kan vergeleken worden op welke punten de onderneming minder goed scoort ten opzichte van de eisen van de afnemers in relatie tot de concurrent.
  • Bepaal toekomstige prestatie-indicatoren
    Met het management worden nieuwe prestatie-indicatoren – en soms ook nieuwe succesfactoren – samengesteld. Als de benchmarking regelmatig wordt uitgevoerd kan er ook een trendanalyse gemaakt worden. Hieruit kan worden opgemaakt op welke momenten de onderneming beter scoort dan de concurrent in relatie tot de eisen van afnemers.
  • Maak de bevindingen bekend en zorg voor acceptatie
    Het personeel dient betrokken te worden bij de bevindingen van de benchmarking. Zo kent het personeel de sterke en zwakke punten, op deze manier kan het personeel hier ook makkelijker aan werken.
  • Maak actieplannen
    Na het publiceren van de bevindingen kan overgegaan worden naar de daadwerkelijke actie.
  • Uitvoering
    Deze stap betreft het uitvoeren van de actieplannen en het opnieuw uitvoeren van de benchmark. Door het opnieuw uitvoeren van de benchmark ontstaan er resultaten. Deze resultaten dragen bij aan het proces.

Het resultaat is inzicht krijgen in de kerncompetenties van de onderneming. Voor wat betreft de vergelijking moet er zorg voor worden gedragen dat de vergelijkingswaarde gelijk zijn om een zo realistisch mogelijk beeld te vormen.

LinkedInTwitterGoogle+Facebook

Gebruikers die hebben bijgedragen aan deze kennisbank pagina:
Project
management
Online
marketing
Search engine
optimization
Search engine
advertising
Social media
marketing
Web
analytics
  • ICTloket.nl | Netwerkevenementen, Online Marketing en Projectmanagement
  • | ©2017 ICTloket.nl     Privacy Statement