Twitter

Binnen deze kennisbank categorie kunt u:

Twitter is een website waarop men korte stukjes tekst kan publiceren, over wat men bijvoorbeeld aan het doen is, of wat men denkt. Twitter is van oorsprong een Amerikaanse website, maar is niet veel later ook bekend geworden in Europa en andere werelddelen.

Vooral het gebruikersgemak en de sociale interactie die men er kan hebben trekt veel gebruikers, een Twitter account aanmaken duurt nog geen twee minuten, en het plaatsen van een eerste “Tweet” wordt je ook niet al te moeilijk gemaakt.

Op Twitter kan men berichtjes van maximaal 140 tekens plaatsen, deze zullen dan vervolgens doorgestuurd worden naar je persoonlijke profielpagina, je followers en andere applicaties die samenwerken met Twitter.

Twitter is interessant voor zowel mensen die voor hun plezier op Twitter zitten als voor mensen die het zakelijk gebruiken voor bijvoorbeeld klantcontact, reclame en feedback te ontvangen.

Een aantal begrippen binnen Twitter:

  • tweet: Een bericht van maximaal 140 tekens dat op Twitter geplaatst kan worden
  • retweet: een bericht dat iemand anders geplaatst heeft, ook te plaatsen via je eigen twitter account
  • tweeter: een twitter gebruiker (ookwel twitterer genoemd)
  • twexit: van twitter af gaan voor de rest van de dag
  • co-twitterer: meerdere mensen die een Twitter account gebruiken
  • beetweet: populaire tweets
  • dweet: een bericht dat getwittert wordt onder invloed van anderen
  • mistweet: uitspraak waar je later spijt van krijgt
  • neweeter: een nieuwe gebruiker op Twitter
  • qwitter: service om Twitter stalkers op te sporen
  • tweetaholic: iemand die aan Twitter verslaafd is
  • tweetup: bijeenkomst van Twitter gebruikers
  • twittermaps: dienst om gebruikers op kaart te vinden

Profielpagina
Je kan je Twitter profiel zelf aanpassen naar je eigen wensen. Je kan zelf een achtergrond uploaden, of een van de standaard achtergronden die Twitter te bieden heeft gebruiken. Daarnaast kan je ook een eigen avatar uploaden, waarmee je dus jezelf herkenbaar kan maken. Bedrijven gebruiken hier vaak hun logo, personen die gewoon voor hun plezier op Twitter zitten zullen vaak een foto van zichzelf kiezen als avatar.

Tags
Tags zijn steekwoorden waarover je bericht gaan. Alle steekwoorden hebben een eigen pagina, waarop alle tweets met het desbetreffende steekwoord worden weergeven. Je kan een post een steekwoord geven door voor het steekwoord een hekje te plaatsen, bijvoorbeeld #ictloket of #station-maastricht. Op deze manier vinden andere mensen je post snel terug als ze op zoek zijn naar posts die over het steekwoord gaan wat jij gebruikt hebt.

Applicaties
De website van Twitter is natuurlijk erg makkelijk in gebruik, alleen gebruiken veel mensen zo intensief dat ze het liefst een programma hiervoor gebruiken waardoor alles nog sneller en makkelijker kan. Deze applicaties zijn gekoppeld aan de Twitter API.

Enkele voorbeelden van bekende applicaties zijn Tweetdeck, Twitpick en Twitterfeed. Bovendien staan website’s zoals Facebook en LinkedIn toe dat uw Tweets toegevoegd worden op de andere sociale netwerken, zodat u nooit meer twee keer het zelfde bericht ergens hoeft te plaatsen.

Gebruik
Twitter wordt voor veel marketingdoeleinden gebruikt, zo Twitteren bijvoorbeeld Marco Borsato, Barack Obama en Geert Wilders om hun eigen populariteit te vergroten. Ook bedrijven zoals bol.com Twitteren om zo hun klantcontact te verbeteren en eveneens hun productaanbod te laten zien aan hun followers.

LinkedInTwitterGoogle+Facebook

Gebruikers die hebben bijgedragen aan deze kennisbank pagina:
Project
management
Online
marketing
Search engine
optimization
Search engine
advertising
Social media
marketing
Web
analytics
  • ICTloket.nl | Netwerkevenementen, Online Marketing en Projectmanagement
  • | ©2017 ICTloket.nl     Privacy Statement