CRM – Voor- en nadelen

Binnen deze kennisbank categorie kunt u:

Het gebruik van CRM software heeft zoals alles dat heeft enkele voor- en nadelen. Of de voordelen groter zijn dan de nadelen hangt af van uw type organisatie.

Voordelen
CRM software geeft financiële informatie. Goede CRM software laat direct zien welke klanten in een bepaalde periode veel geld opgebracht hebben, welke klanten meer aandacht aan besteed kan worden omdat dit zichzelf toch terugverdiend en welke klanten alleen tijd kosten en weinig opbrengen. Daarnaast kan je zo bijhouden welke producten of diensten klanten aanschaffen.

CRM software vergemakkelijkt het klantenbeheer. Je hoeft nooit meer dezelfde vraag twee keer te stellen, alle informatie van een klant wordt in het systeem opgeslagen en indien nodig geanalyseerd.

Met CRM software wordt ook tijd bespaard. Bij het versturen van e-mail kan een automatische reminder worden ingesteld, zodat je bijvoorbeeld 10 dagen na het versturen van een offerte een reminder krijgt en eventueel contact kan opnemen met de klant. Ook is het vaak mogelijk om een automatische reminder in te stellen, met deze optie zal er automatisch een reminder verstuurd worden als er na een ingesteld aantal dagen geen reactie ontvangen is.

Nadelen
CRM software geeft hogere systeemeisen aan uw hardware. Doordat elk contactmoment wordt opgeslagen ontstaat na verloop van tijd een enorme database waarin e-mail, notities, follow-up notities en klanteninformatie in staat. Om dit allemaal op te slaan is er veel schijfruimte nodig. Ook is er vaak meer intern geheugen nodig om alle informatie te verzamelen en analyses weer te kunnen geven.

Veel CRM aanbieders geven de CRM software in eerste instantie voor een redelijke prijs, maar bieden dan wel een verplicht onderhoudscontract aan waardoor je vast zit aan een vaak maandelijks abonnement. Door de hoge kosten is het daarom voor kleine organisaties met een geringe omzet niet interessant om een CRM softwarepakket aan te schaffen.

Er is een enorm aanbod van verschillende CRM software beschikbaar. Elk heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Hierdoor kan het voorkomen dat de voordelen van CRM software er erg aantrekkelijk uitzien maar dat deze niet tot zijn recht komen door een verkeerde keuze van het CRM softwarepakket. Het is daarom ook vaak van belang dat er voor de aanschaf een demo versie wordt aangevraagd. Veel CRM aanbieders hebben een gratis demo versie waarmee men kan kijken of het CRM softwarepakket bij de organisatie past en of het pakket instaat is de gewenste informatie te leveren.

LinkedInTwitterGoogle+Facebook

Gebruikers die hebben bijgedragen aan deze kennisbank pagina:
Project
management
Online
marketing
Search engine
optimization
Search engine
advertising
Social media
marketing
Web
analytics
  • ICTloket.nl | Netwerkevenementen, Online Marketing en Projectmanagement
  • | ©2017 ICTloket.nl     Privacy Statement