360°-Feedback

Binnen deze kennisbank categorie kunt u:

Het doel van dit model is ontwikkeling. Het model moet inzicht verschaffen en informatie geven over welk gedrag als sterk wordt ervaren en welk gedrag aangepast zou moeten worden. Met het model kan beoordeeld worden hoe bijvoorbeeld managers, relaties, collega’s e.a. functioneren.

Het model kan gebruikt worden om:

  • Medewerkers verder te ontwikkelen;
  • Competenties te meten;
  • Klantgerichtheid te bevorderen;
  • Resultaten van opleiding/trainingen meetbaat te maken;
  • Informatie te krijgen teneinde van loopbaanontwikkeling;

Voorbeeld:
360-feedback

De feedback kan in een paar stappen tot stand komen.

  • Het bestuur moet achter dit instrument staan en de medewerkers moeten beseffen dat het instrument alleen gebruikt wordt voor de ontwikkeling van de medewerkers.
  • Vaststellen van competenties en classificatie. Eenduidigheid is hier een vereiste.
  • De derde stap moet vaststellen met welk doel dit model wordt toegepast. Is het een hulpmiddel bij loopbaanontwikkeling of voor ontwikkeling in zijn algemeenheid.
  • De vierde stap is het aangeven van de processtappen van het model.
  • De uitvoering van de beoordelingen. Medewerkers moeten in deze fase hun feedback laten invullen in een vastgestelde periode. Hierna zullen de beoordelingen worden besproken.
  • Bij de laatste stap zal er een herhalingsonderzoek plaatsvinden om de ontwikkeling vast te kunnen stellen.

Gebruikers die hebben bijgedragen aan deze kennisbank pagina: